Loader
0%

Хранене по време и след бременност

Пълноценото хранене по време на бременност помага не само на майката, но и допринася за раждането на здраво, жизнено и с нормално тегло бебе. Нужни са известни промени в хранителните навици на бъдещите майки, които не трябва да ги плашат. Бременноста има увеличени потребности от енергия, но това в никакъв случай не означава, че трябва да се яде за двама. Добре е да се хапват сезонни плодове и зеленчуци, по-голяма част от храната трябва да е максимално близо до естествения си вид и по-малко обработена. Порция плодове (300 г дневно) снабдяват тялото с фибри и засищат глада за сладко. Зеленчуци може да се консумират неограничено. Под формата на салата или като гарнитура към основното ястие, те са един естествен източник на витамини и минерали. Препоръчителни са пълнозърнестите храни - пълнозърнест хляб, кафяв ориз, спагети от пълнозърнесто брашно, овесени ядки и др. Всички храни изброени до тук са богат източник на фибри, които са нужни за поддържане на храносмилателната система в добро здраве и са особенно важни през целия период на бременността.

Възможно е растящото бебе да оказва натиск върху вътрешните органи на майката, който да предизвиква неприятни усещания, а понякога и запек. Затова, богати на фибри храни всеки ден, поддържат храносмилателната  система в добро здраве. За да расте и се развива нормално, бебето разчита на витамините и минералите, които  му се предоставят. Тези най-важни хранителни съставки - като калций за костите и желязо за здравословното състояние на кръвта, ще дадат добър старт в развитието му. Факт е обаче, че дори и най-добрият и стриктно спазван хранителен режим трудно може да достави нужните хранителни вещества за два организма. Не е задължително да се набавят всички хранителни добавки и витамини за бременни, предлагащи се в аптечната мрежа, но за някои от тях е доказано, че влияят благоприятно на бременността, раждането, кърменето и здравето на бебето. Рядко се налагат ограничения за консумация на определени продукти. Въпреки това има някои храни, които е повече от препоръчително да не се приемат по време на бременност, тъй като крият понякога сериозен риск за здравето на плода. Това са, така наречените, алергизиращи храни - непастьоризирано прясно мляко, меки и твърди сирена, някои видове риба и морси деликатеси, кофеин, алкохол и цигари. Като цяло трябва да консумират свежи храни и да се  ограничат полуфабрикатите. Разбира се не трябва да се изпада в крайности, всичко консумирано в разумни количества и с мярка, не би навредило на бъдещата родилка и на  бебето.

 

Какво е важно да знаете за хранителния режим след раждането и периода на кърмене?

 

Благодарение на начина на хранене организмът има възможността по-бързо да се възстанови, а кърмата за новия член на семейството да бъде полезна и вкусна. Тази задача е отговорна и трябва да се подходи правилно и разумно в избора на меню точно през този период. Неправилното хранене води до колики у новороденото. Избягвайте газообразуващи храни като зеле и бобори храни. Приеманата храна се предава на детето чрез млякото, а неговият организъм все още не е в състояние да се справи с всички продукти, затова още трябва да се избягват алергените. Най-силният алерген си остава прясното краве мляко. То не трябва да се дава на детето, нито с него да се приготвя храната му, до навършване на 12-месечна възраст. Млечните продукти може да се дават на деца, които не са склонни към алергии и в семействата, на които няма история на алергии, след като навършат 10-11 месеца. Цитрусовите и горси плодове като ягоди, малини, къпини, боровинки, касис също са едни от основните алергени и е добре да бъдат избягвани поне до навършване на 1 годинка. Тежките храни, мазни, пържени, пикантни, риба и морски продукти, люто са все храни, който е силно препоръчително да избягвате. Знайте че, чрез кърмата детето се запознава с вкусовете на семейната кухня. Ако все пак бебето няма силни колики, може да си позволите да хапнете от тези храни, стига да е в малки количества и съответно внимавате за странични реакции при бебето.

Във видео-материала може да видите какво съветват експертите по темата и да разберете колко е важен витамин В12 и как може да бъде набавен в нашия организъм.

 


Още от блога