Loader
0%

Какво е добре да знаем за броколите?

Броколите са едни от най-полезните и леснодостъпни зеленчуци на нашия пазар. Поради различните му компоненти, този зеленчук има комплекс от вкусове и текстури, вариращи от меки и цветисти (цветчето) до влакнисти и хрупкави (стъблото и дръжките). Броколите са от семейството на карфиола и произхождат от Италия.

При избора на броколи, трябва да избирате тези с компактни цветни глави, които не са натъртени. Те трябва да бъдат с еднакъв цвят - или тъмнозелен, или лилаво-зелен, в зависимост от сорта, но не и с жълтеникав оттенък. Това е знак, че са презрели.  Стъблата и дръжките трябва да бъдат твърди, без слузести петна по тях. Необходимо е да съхранявате броколите в разтворени торбички в хладилник, където могат да останат свежи в продължение на седмица. Преди да се поставят в хладилник те не трябва да се мият.

Знаете ли, че броколите имат два пъти повече витамин С от един портокал, почти толкова калций, колкото пълномаслено мляко, и противоракови и противовирустни качества от съдържанието си на селен? Броколи се нареждат сред 20-те най-добри храни по отношение на резултата, който измерва съдържанието на витамини, минерали и фитонутриенти във връзка с калоричното съдържание. Само една чаша броколи осигурява над 100% от дневната ви нужда от витамин С и витамин К и е добър източник на витамин А, фолиева киселина и калий. Те са също и отличен източник на магнезий, желязо, фосфор и витамини В5, В6 и Е. Съдържащите се в броколите сулфорафан и индол помагат за борбата с някои ракови заболявания, помагат и при лечение или профилактика на инфекцията, която е основен причинител на язви. Съдържащите се в тях мощни антиоксиданти, наречени лутеин и зеаксантин, са полезни за зрението и очните лещи. Нови изследвания доказват, че тези вещества в броколите работят и на много по-задълбочено ниво. Тези съединения действително дават  сигнал на гените, за да увеличат производството на ензими, участащи в детоксикацията - процес на прочистване, чрез който органите премахват вредните съединения. Броколите са богати на фибри, подпомагащи храносмилането, предпазват от запек, поддържат ниско ниво на кръвна захар, както и спомагат за избягване на преяждане. Освен това чаша броколи съдържа толкова протеин, колкото чаша ориз или царевица, но калориите са наполовина.

Макар тестове да показват, че приема на броколи в суров вид е начин да приемем най-много хранителни ползи от него,  при „ крехко-хрупкаво“ сготвено броколите все още запазват много от качествата си. Приготвяйте ги за по-кратко време за да останат максимално свежи. Те могат да се задушават, варят и пекат.

Във видеото ще видите бърза рецепта с броколи, особено подходяща ако очаквате гости и подготвяте парти у дома.

 


Още от блога