Loader
0%

Какво се крие зад желанието ни за сладко?

Въпреки многобройните кампании, които ни подтикват да намалим приема на сладко, захарите се явяват една трета от калорийния ни прием. Това, според експертите е притеснително, защото телата ни не са създадени да обработват такова голямо количество захари. Захарите, според тях, допринасят за развитието на редица съвременни болести сред които диабет, заболявания на сърдечно-съдовата система и рак. Редица изследвания сочат, че захарта предизвиква пристрастяване. Учени от университета в Йейл, САЩ, разглеждат засягането на центъра в мозъка, който контролира импулсивното поведение. Когато нивата на кръвната захар рязко спаднат след прием на вредни въглехидрати, като сладки и бисквити, това води до загуба на себеконтрол и желание за прием на още вредни въглехидрати, което пък може да даде и обяснение на проблема със затлъстяването в глобален план. Експерти по проблемите със затлъстяването заявяват, че захарта трябва да се разглежда, като пристрастяващ токсин и да се третира по същия начин, по който и тютюнопушенето.

Дали обаче желанието за сладко е не само причина за развитие на заболявания, но и признак за нещо, което се случва в телата ни? Смята се, че редовният прием на храни, богати на захари, е често резултат от навик или асоциации, които водят до изменение в неврохимията на мозъка ни и ни провокират да ги търсим. Ако често търсите сладко след хранене, то най-вероятно приемате твърде много въглехидрати, а това може да доведе до нарушен баланс на протеини, мазнини и въглехидрати. Препоръката тук е да се опитате на балансирате максимално менюто си. Много специалисти по храните смятат, че няма „здравословно хранене“ има „балансирано“ и това е ключът към здрав и силен организъм. Разбира се, тук говорих за съчетание и баланс между продуктите, а не за техния произход, начин на отглеждане и производство.    

Ето и няколко варианта да разберем какъв елемент в тялото не ни достига, според това какъв тип храна най-силно желаем. Желанието за сирене означава липса на калций и мазнини; Паста или хляб - липса на хром. Опитайте да заместите с яйца и  авокадо; Препечените филийки са липса на нитроген. Можете да заместите с бобови култури, киноа или сходни; Сладките храни говорят за липса на триптофан, фосфор и сяра. Опитайте със заместители като спирулина и сладки картофи; Желанието за чипс е липса на хлорид. Примерен заместител са зелените маслини; Пуканки - промяна в нивата на хормона на стреса. Заместете със спанак и леки меса например; Газираните напитки пък говорят за липса на калций. Сменете с мляко, бадеми, соя и подобни; Къри - липса на сяра. Заместете с краставици и маруля, например; Червеното месо говори за липса на цинк. Трябват ви сурови ядки; Кофеинът е липса на желязо и сол. Опитайте да заместите с домати и чесън; Мазните храни говорят за липса на омега-3. Трябва ви риба и морски деликатеси; Ако обичате алкохол, то най-вероятно ви липсва витамин В2. За да ни е максимално лесно, д-р Тайтъл Баум извежда 4 карегории пристрастяване към захари. Те се отключват, казва той, поради различни причини. А според това, коя категория най-добре описва състоянието на човек, той предлага различни действия за справяне със ситуацията.

 

Ето ги и 4-те типа пристрастяване. Преценете сами къде попадате?

Проблеми с тиреоидната (щитовидната) жлеза - Признаците тук са, че най-вероятно  сте стресирани, уморени и търсите сладко през деня. Това са все признаци на нарушение в работата на тиреоидната жлеза и води до изтощение. Усещате още напрежение в мускулите, които не получават достатъчно енергия, за да се хранят. Може да се стигне до чести главоболия. Решението тук е да пиете повече вода, за да пречистите системата. Намалете кофеина, докато стигнете до само една чаша на ден, след което продължете с билков чай. Изключете приема на обработена храна и преминете към пълнозърнеста такава. Например черен хляб, ориз, паста, които се преработват по-дълго време и поддържат нивата на кръвната захар стабилни. Пълноценният сън балансира енергийните нива, повишава апетита и желанието за захар. Умората е по-вероятно да ви провокира да посегнете към сладко, за да си набавите по изкуствен начин. Разбира се, ако имате съмнения трябва да се прегледате при специалист, за да се потвърдят съмненията Ви.

Гъбична инфекция - Тук признаците са, че не можете да изкарате деня без прием на хляб и сладко. Приемали ли сте доволно количество антибиотици или антиациди, което може да е отключило развитието на бактерии. Антибиотиците убиват добрите бактерии, а антиацидите неотрализират стомашната киселина, която по принцип се справя с вредните такива. Доказано е, че гъбичките се хранят със захари. Тялото ги преработва изключително бързо в глюкоза и изпитваме нужда да приемаме  повече захар и хляб. Това от своя страна създава на бактериите условие да се размножават и ни вкарва в порочен цикъл. Стероидите и стресът увеличават секрецията на кортизол, което подтиска имунната система. И бактериите вече нямат спирка, а търсенето на сладко и хляб се засилва още повече. Решението е - спрете приема на захар и кофеин и преминете към храни с нисък гликемичен индекс. Зеленчуците, с изключение на картофите са с нисък гликемичен индекс, плодовете също с изключение на динята и като цяло по-сладките плодове като пъпеш, череши, кайсии, ананас, които са с над средни нива.  Бобовите растения, месото и зърнените култури също могат да се консумират.  Започнете да приемате пробиотици, за да възстановите чревната си флора.

Може би са прекалено високи нивата ви на адреналин - Признаците тук са, че ставате раздразнителни когато сте гладни. Чувствате се стресирани или замаяни когато стоите прави. Често усещате гърлото си сухо. Жадни сте или уринирате прекалено често. Проблемът - може би страдате от прекалено високи нива на адреналин. Жлезите ви произвеждат хормони на стрес, адреналин и кортизол, когато сте под напрежение. Когато напрежението е перманентно, тези жлези могат да станат мързеливи, а вие да почувствате нужда от набавяне на бърза енергия, чрез прием на сладко. Решението - прием на малки количества богата на протеини храна в продължение на цял ден. Това може да са ядки, сирене, яйца. По този начин задържате енергийните нива стабилни, което пък ще ви помогне да намалите приема на захари. Опитайте да намалите и нивата на стрес.

Менопауза или пред менструален синдром - Периодично изпадате в лошо настроение и липса на сексуално желание. Около седмица, преди това, страдате от безсъние, главоболие, изтощение и горещи вълни. Проблемът - може би страдате от менопауза, усещате признаци на приближаваща такава или ПМС. Когато се понижават нивата на естроген и прогестерон, жените са склонни да станат инсулино-резистентни. Това може да доведе до желание за прием на сладко, съпроводено от изтощение и раздразнение. При изменение в хормоналния баланс, тялото е склонно да отделя повече хормони на щастието - серотонин, а захарите провокират отделянето точно на серотонин. Решението - намалете максимално приема на захари, а ако страдате от ПМС, взимайте витамин В6 по 200 мг на ден.  Разбира се, всеки човек е с нещо различен - физика, начин на живот, нива на стрес. Важно е да запомним, че всяка промяна и всяко ново усещане в тялото ни има своята причина. И колкото по-информирани сме, толкова по-адекватно ще се погрижим за себе си.

 

Научете се да познавате и вътрешната част на тялото си, не само външната. Грижете се за органите си, доставяйте им най-качествения и добър баланс, който може да си позволите, защото те са по-важни от външния им вид, а и правилната грижата към тях ще се отрази всестранно.

 


Още от блога