Loader
0%

Здравословно и без калории ... С карфиол!

Карфиолът е едногодишно растение от семейство Кръстоцветни" и се отглежда в региони с умерен климат. Характерен е и за България, но по-скоро познат и консумиран повече на туршия, отколкото пресен или като съставка на салата, предястие и супа. Цветът трябва да е от бял до кремав, и да бъде в компактна стегната форма. Богатата зелена листна обвивка предпазва, съхранява и защитава зеленчука. Избягвайте глави карфиол с малки цветчета по тях. Ако го съхранявате в торбичка, на тъмно и прохладно място, или в хладилник ще запазите свежестта му за няколко дни до седмица.

Като представител от род "Зеле", той се усвоява много добре от организма, за разлика от броколите и зелето. Неговата целулоза е с нежна структура и не причинява образуване на газове в организма. Противовъзпалителният характер на хранителните вещества в карфиола оказват благоприятен ефект в борбата със здравословни проблеми, които са причинени от възпалителни процеси. Химичният състав на зеленчука е много разнообразен. Съдържа важни минерали като калций, магнезий, фосфор, калий, натрий, желязо, мед, хлор и сяра. Съдържа още лимонена и ябълчна киселина. Също така е богат на витамините от В-комплекс (В1, В2, В3, В6 и фолиева киселина), С, К и Е. Той е един от най-големите източници на растителни протеини. Заедно с протеините, този зеленчук има големи количества фибри и омега-3 мастни киселини. Карфиолът е отлична храна за хора, които имат проблеми с наднорменото тегло и искат да свалят килограми, защото не съдържа никакви мазнини - 100 грама карфиол имат само 24 калории. Нискокалоричната храна е полезна за хората, които страдат от сърдечно-съдови и артритни заболявания. Сулфорафанът, които се съдържа в карфиола, също може да бъде от голяма помощ. От една страна той намалява нивата на кръвното налягане, а от друга страна предпазва стомашната лигавица, което прави стомаха по-устойчив на образуването на лоши бактерии. Благодарение на съдържащите се в него хранителни вещества, карфиолът има силно антиоксидантно действие, помага на черния дроб да пречиства по-ефективно токсините и укрепва имунната система. Карфиолът е много добър за здравето на очите. Това се дължи най-вече на съдържанието на витамин С и антиоксиданти. И в някои случаи може да помогне за предотвратяване на слепотата. Направени са много научни изследвания, които свързват редовната консумация на карфиол с превенцията на различни видове рак. Поради всичко изброено до момента, яденето на карфиол редовно ще ви поддържа здрави и силни.

Като повечето зеленчуци, карфиолът е най-полезен в суров (пресен) вид, но ако все пак решите да го подложите на кулинарна обработка, ще запазите максимално полезните му съставки, като го приготвите за няколко минути на пара.

 

Със сигурност ще останете много доволни от видео – рецептите на  Преслава Пейчева – Карфиолена пица по средиземноморски и Табуле с карфиол


Още от блога