Loader
0%

Храненето при децата

Храненето при децата
18.07.2018

Храненето при децата

Всички забелязваме, че в днешно време броят на децата с наднормено тегло значително се е увеличил. Причината е, че децата ядат твърде много мазнини, прекалено много сладко и не се движат достатъчно. Съчетанието от това води до така често видимото затлъстяване при децата. Едва ли някои се замисля за опасностите, които крие това, но статистиката сочи, че наднорменото тегло може да има сериозни последици за здравето на децата.

Създайте добра основа


В никоя друга фаза от живота на човека храната не е толкова важна, колкото в детството. Едно балансирано хранене осигурява растежа и развитието на детето, укрепва имунната му система, помага за развитието му и предотвратява заболявания, свързани с храненето, като диабет напр. И не на последно място през първото десетилетие от живота си децата създават хранителни навици, които остават в основата на начина им на хранене и занапред.

Препоръки за балансирано хранене


Установено е, че децата е необходимо да ядат пет пъти на ден: три основни хранения и две малки закуски. Плодовете и зеленчуците трябва да придружават всяко едно от тях. Добре е трапезата да изобилства от зърнени храни и/или картофи. С животинските продукти като месо, сирене и яйца е необходимо да се съобразяваме с тяхната масленост и мазнина. Храните, богати на мазнини и захар, трябва да се приемат по изключение

Разрешени ли са сладките?


Малка част от сладкото има своето място в менюто. Но това не трябва да надхвърля десет процента от дневния енергиен прием на детето Ви. Например, ако детето е на осем години, има дневно количество енергия от 1800 калории. Десет процента от него, това са 180 калории, могат да бъдат инвестирани в сладкиши. Това съответства на едно блокче млечен шоколад (17 гр.) и шепа гумени мечета (30 г).


ПРЕПОРЪКИ ЗА ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ


Храната може да допринесе за здравето, растежа и развитието на децата, ако спазват следните препоръки:

  •  Осигурявайте редовно хранене с пълноценна и разнообразна храна.
  •  Включвайте зърнени храни (жито, ориз, овесени ядки, царевица и др.) и/или картофи в храненето на децата поне веднъж дневно.
  •  Ежедневно консумиране на разнообразни зеленчуци и плодове, за предпочитане сурови. 
  •  Ежедневна консумация на мляко и млечни продукти с намалено съдържание на мазнини и сол.
  •  Замествайте тлъстите меса и месни продукти с птиче, телешко месо и риба.
  •  Ограничавайте приема на мазнини, особено на животинските. При готвене замествайте животинските мазнини с растителни масла.
  •  Намалете приема на захар, захарни и сладкарски продукти от децата, също така безалкохолни напитки, съдържащи захар. 
  •  Ограничавайте употреба на сол при приготвяне на ястията, както и общия прием на сол за деня.
  •  Достатъчно количество прием на вода и течности (чай, пресни плодови и зеленчукови сокове).
  •  Включвайте децата в приготвянето на храната.
  •  Осигурявайте физическа активност на децата всеки ден.

 Съвет: На един хранителен прием да не се дава повече от 350-400г храна. Закуската е важна и не трябва да се пропуска!

Осигурете широко разнообразие от здравословна храна във вашия дом. Колкото повече избор предоставяте на детето относно храната, толкова повече има вероятност то да я яде. Ако позволите и осигурите на детето да опитва различна храна още от бебе, това ще му изгради добри навици към разнообразно хранене, за да може да бъде по-активно и по-здраво. Неправилното хранене, липсата на витамини от плодовете и зеленчуците, изтощават имунната система и децата боледуват. Могат да се появят и признаци като бърза умора, нарушаване на концентрацията на вниманието, недостиг на енергия и повишено ниво на холестерола. Промяната в храненето (дори само няколко продукти) може да подобри състоянието. Според световната здравна организация 65% от всички съществуващи заболявания могат да бъдат избегнати с добро хранене. Иначе казано, храненето е превенция и колкото по-отрано се упражнява тази превенция, толкова по-успешна ще бъде тя. Бъдете пример за своите деца, защото и вашия модел на хранене се наследява от тях на подсъзнателно ниво. Детето се учи от вас, наблюдава ви и ви копира. Вечеряйте или закусвайте колкото се може по-често цялото семейство. Когато членовете на семейството се хранят заедно позволява да се формира и следва здравословно хранително поведение. Детето ще яде само това, което му се предлага по подходящ начин още от ранна детска възраст.

Във видеото отдолу, може да видите няколко интересни съвета от блогърката Софи Йотова, как да привлечете вниманието да децата със забавни приготовления.

 

 


Още от блога