ИСТОРИЯ НА УСПЕХА  В ТЪРГОВСКА ВЕРИГА „ФАНТАСТИКО“ — Фантастико
Loader
100%

Истории на успеха

История на успеха в търговска верига ФАНТАСТИКО

Светослав Гаврилов е на 47. Роден е в Бяла Слатина. Висшето си образование завършва в Университета за национално и световно стопанство в София. Попада в търговска верига ФАНТАСТИКО случайно още като студент и е част от компанията вече цели 22 години. Как от служител в супермаркет, минава през всички нива в йерархията, за да го срещнем днес като изпълнителен директор на ФАНТАСТИКО? Следва една изключително интересна среща.

Разкажете ни как попаднахте във ФАНТАСТИКО.

Всъщност започнах работа във веригата много случайно още като студент. Една колежка от университета започна работа като счетоводител, а аз и още двама - трима колеги отидохме да работим в супермаркета на „Плиска“. Реално ние започнахме работа от откриването му. Там бях заместник управител, но съм работил и нощна смяна като студент, и на каса съм работил, и заявки съм давал, и стока сме редили. След това трябваше да отида в казармата за една година. Върнах се и започнах да работя във финансова къща. Изкарах курсове за брокер, станах изпълнителен директор и лицензирахме фирмата за инвестиционен посредник, но знаех, че тази работа не е за мен. Напуснах, защото в търговския отдел на Фантастико имаше свободна позиция в централния офис, който тогава беше на бул. „Черни връх“. Започнах работа там през 1999г. като асистент на търговците. Тогава имаше само 5 - 6 търговци и аз започнах да се обучавам и да им помагам. Тогава собственикът на компанията г-н Валери Николов взе двама души и каза: „От вас двамата ще остане един – този, който се справи по-добре“. Започнахме двамата и останахме двамата. Постепенно аз започнах да отговарям за една група стоки, след това за друга група, накрая станах търговец и отговарях за цяла група стоки. Веригата се разрастваше, създадоха се отделни дирекции в търговския отдел. Аз бях търговски сътрудник, след това търговски директор на едно от направленията и след това заех позицията главен търговски директор и отговарях за всички направления.

Тоест, ако трябва да обобщим, Вие започвате от най-ниското ниво в компанията и стигате до позицията изпълнителен директор. За толкова години компанията се е променила и развила страшно много. Кое е най-важното нещо, което стои в основата на успеха й?

Това, че ние сме били адекватни на всяка ситуация на пазара. Това е най-важното. Във всеки един момент сме отговаряли на това, което се случва на пазара, слушали сме клиентите си и сме отговаряли на техните нужди. Преди години нямахме тази информационна система, която имаме в момента, нямахме централен склад. Във времето се структурира самата организация, не само в търговския отдел, но изцяло в компанията.

Днес ФАНТАСТИКО има 42 супермаркета. Преди дни беше открит нов обект в квартал „Манастирски ливади“. Това ли е най-голямата инвестиция, която ще бъде направена през 2020-а година?

Това е само част от инвестициите, които сме планирали за тази година. Преди няколко дни отвори врати нашият най-нов супермаркет, който се намира в кв. „Манастирски ливади“. Разположен е върху 2281 квадратни метра, с подземен паркинг, с огромен асортимент и разбира се модерна визия. Инвестицията тук е за 13 700 000 лв. без ДДС. В момента работим по още два големи проекта. През лятото ще открием много модерен супермаркет в Банкя, работим и по мащабен проект за супермаркет в Перник, който трябва да отвори врати в началото на следващата година. За тези 3 търговски обекта инвестицията ще е за около 51 млн. лв. В същото време не спираме да обновяваме съществуващите обекти. Предстоят основни ремонти на супермаркетитет в Кюстендил и в SkyCity Mall в кв. „Гео Милев“ в София. 

Какви са плановете на компанията за експанзия на пазара?

ФАНТАСТИКО е една от най-предпазливите вериги в експанзията. За нас винаги е била от ключово значение локацията на обектите, защото нямаме право на грешка. Зад нас не стои някой, който да налива пари, парите си ги изкарваме ние и затова сме много внимателни при инвестициите. Преди да вземем решение за нова локация, търсим мнението на всички колеги от различните отдели. Никога не сме имали например за цел в една година да отворим пет магазина, където и да е. Може да отворим пет, а може да не отворим и нито един, ако няма подходяща локация и добра цена.

Продължавате ли с подхода от последните години новите магазини да се строят върху земя, която е закупена и е собственост на компанията?

Нашето желание е такова – да сме собственици на терена. Повечето от последни магазините ни обекти ги правим по този начин. Имаме някои магазини под наем, но като цяло предпочитаме магазините да са наша собственост, за да можем да направим сериозни инвестиции и да работим спокойно. Искам да подчертая обаче, че инвестициите не са само в новите обекти. Ние инвестираме и в съществуващите супермаркети. И това се усеща от клиентите, защото непрекъснато се случват промени. Ежеседмично получаваме предложения от управителите на търговските обекти, от регионалните мениджъри, от самите клиенти, от мърчандайзерите и непрекъснато нещо се случва и в съществуващите супермаркети, модернизираме ги. Непрекъснато експериментираме с нови неща, които, ако се окажат успешни, се правят и в останалите магазини. Например по предложение на един от управителите в малките обекти пробвахме да сложим, въпреки ограниченото място, конвектомат за хлебчета, изпечени на място. За много кратко време това се случи не само в този магазини, но и във всички обекти от този формат и сега в тези обекти предлагаме току-що изпечени хлебчета с изключение на най-малките магазини. Това е нещо, което не е толкова забележимо, но е доста сериозна инвестиция, а такива се случват постоянно.

Много по-взискателни ли са днес клиентите от времето, в което Вие сте започнали работа във веригата и как отговаряте на очакванията им?

Със сигурност в момента клиентите са доста взискателни. През годините винаги са имали високи очаквания към ФАНТАСТИКО и затова винаги сме държали на обратната връзка от тях, ние сме в непрекъснат контакт с клиентите си. Всеки ден получаваме и препоръки, и молби за откриване на магазини в различни квартали, така че ние наистина имаме постоянен контакт с клиентите и отговаряме на всяко едно постъпило съобщение от клиент – било във Фейсбук, на мейл или по телефона. Това, което ни пишат клиентите, минава през всички отдели и всеки отдел, който има отношение по конкретния казус, се произнася и в рамките на 24 – 48 часа връщаме информация на клиента.

Това ли е ключът към успеха – бърза реакция и отговор на очакванията на клиентите?  

Това е едно от нещата, нужни за успеха. Със сигурност слушаме клиентите си, за да сме адекватни на момента. Зад успеха ни стои трудът на всички мои колеги от магазините, офиса и централния склад на веригата, както и коректността на компанията към клиентите, служителите и партньорите.

Един от съвременните стремежи на бизнеса е да пести енергия и да се стреми да работи по екологично чист начин. Вие какви усилия полагате в тази посока?

Едно от нещата, които вече направихме, е, че изравнихме цените на хартиените и на найлоновите торбички в нашите супермаркети, така че да насърчаваме клиентите да използват хартиени. Полагаме усилияда станем по-екологична компания, но не бихме искали това да е само с цел PR. Например да кажем, че сме сменили пластмасата с компостируеми продукти, при положение, че в момента няма система за събиране на такива продукти. Не бихме искали просто да пуснем  компостируеми, за да кажем, че сме еко, при положение, че няма система за събиране на такива отпадъци. Това е един PR, който е фалшив. Затова продължаваме да търсим продукти, които са биоразградими, такива, които се разграждат в природата, а не такива, които изискват компостиране. В момента водим разговори с три фирми, които предлагат биоразградими торбички, които не изискват компостиране от царевица, от картофи и ако се убедим, че те наистина са такива, ще ги въведем.

Една от най-дискутираните теми напоследък е тази за двойния стандарт при храните. Как избирате кои продукти да продавате и как се уверявате в качеството на продуктите, които предлагате на клиентите?

На първо място – нямаме случайни доставчици. Работим само с доказани производители и вносители имаме стриктни договори с тях. Естествено, всички продукти, които се предлагат, трябва да имат всички необходими сертификати. Периодично правим анализи на стоките. Опитваме се да дадем възможност на клиента да направи сам своя избор, като му предлагаме максимално възможния асортимент за определена площ. При получаване на рекламация за качеството на дадена стока се прави проверка във всички обекти на съответната партида и при най-малкото съмнение за несъответствие се спира от продажба незабавно.

България добро място ли е за развитие на търговията с бързооборотни стоки? Има ли ръст в последните години в сектора?

Ръст има, България е добро място за търговия и доста трудно място, тъй като видяхме, че доста вериги дойдоха, пробваха българския пазар и се отказаха. Конкуренцията от една страна е голяма, от друга страна стандартът на живот не е толкова висок и трябва да си много гъвкав, да си конкурентен и да си рентабилен, за да издържиш на този пазар. Това, което наистина ни отличава от другите е, че ние сме българска семейна компания и като такава познаваме много добре нуждите, навиците, желанията и поведението на българския потребител. Ако влезете в някои от по-новите ни супермаркети ще видите, че ние се отличаваме с изключително богат асортимент на квадратен метър, пресни и екзотични плодове и зеленчуци, различни видове прясно изцедени сокове от специално обособен Фреш бар, силно развит сектор за био и диетични продукти, уютен козметичен сектор, кулинарен щанд с топли витрини, зони за закуски и сандвичи, суши барове, сладкарски изделия собствено производство и уютни зони за консумация, а в два от най-големите ни обекти има и производство на място на хляб. Щастливи сме, че това се забелязва и тази година бяхме отличени в годишните награди на Forbes като Компания на годината в категория „Търговия“.

Компанията има над 3000 служители. Как се ръководят толкова много хора?

С ясна структура на компанията, с малко нива на управление. При нас наистина всеки може да осъществи контакт с всяко едно ниво над него. Постоянно има представители от офиса в магазините, които провеждат обучения, виждат проблемите, предлагат решения, така че не е необходимо някой да чака с месеци, за да може да си изкаже мнението. Всеки един от обектите има ежедневни и ежеседмични канали за комуникация. Всеки петък получаваме предложения от супермаркетите, които в рамките на следващата седмица получават отговор. Имаме срещи с управителите на всеки три месеца. Колегите от дирекция „Продажби“ са постоянно в обектите.

Открихте последния си супермаркет нестандартно, като служителите ви облякоха розови дрехи, за да отбележат Деня срещу тормоза в училище. Защо?

Защото и ние всеки ден се учим. Смятаме, че образованието е в основата на запазването ни като нация и училището трябва да е място, където учениците отиват с удоволствие, а не със страх. Смятаме, че тази кампания е навременна и актуална. Нашите социални кампании винаги са били насочени към децата и техните нужди. Проведохме 3 последователни кампании в подкрепа на каузата на SOS Детски селища Бългаиря и благодарение на усилията на нашите касиери и на подкрепата на клиентите ни бяха събрани над 500 000лв. Подкрепихме и проектът „Оле Мале“ на фондация „Майко Мила“ в подкрепа на майки на деца с увреждания, като и клиентите ни дариха средства, и продавахме продукти, които те са направили. Щастливи сме, че и социалните ни кампании получиха признание. Тази година за кампанията „Моята майка е супер герой“ спечелихме първа награда в категориията „Маркетинг с кауза“ на годишните награди на Българския форум на бизнес лидерите. За втора поредна година SOS Детски селища България отличи ФАНТАСТИКО в годишните си награди за съвместната кампания в подкрепа на семейства в риск.

 

История на успеха в търговска верига ФАНТАСТИКО