Лидерство, иновации и грижа за хората — Фантастико
Loader
100%

Лидерство, иновации и грижа за хората

Главният финансов директор на ФАНТАСТИКО ГРУП Янислав Стойчев разказва как се намира балансът между внедряване на нови технологии, развиване на служителите и социалната отговорност на компанията в специалния проект на Forbes Bularia "Мъже на върха". Цялото интервю можете да прочетете в следващите редове. 


През ноември ФАНТАСТИКО отбеляза 33 години от основаването си. Кои според вас са факторите, които помагат на компанията да се развива и разраства всяка година?

Зад успеха ни преди всичко стои силният екип и ясната визия на лидерския екип за развитието на компанията. Сред ключовите фактори е поставянето на амбициозни цели с нагласата, че непрекъснато можем да се развиваме и да ставаме по-добри. Стремим се да предлагаме максимално широко портфолио от качествени продукти за всеки вкус, без да изпускаме пулса на времето и новите тенденции. Спазваме нашите етични принципи както в работата си с партньорите, така и по отношение на нашите клиенти и нашите колеги.

Една от основните ни цели е да създаваме мотивирани екипи от професионалисти с различен профил и опит, които да постигат устойчив синхрон в работата си. За нас е важно хората в екипа да имат възможност да се развиват, да израстват, да бъдат удовлетворени, за да имат и ентусиазма да участват в непрекъснатото подобряване на нашите услуги. Едновременно с това не спираме да внедряваме нови технологии и креативни решения в нашите обекти, за да предоставим още по-високо ниво на клиентско преживяване.

Дигитализацията на процесите е една от ключовите иновации, които въвеждате в компанията. Какви бяха предизвикателствата и какви са резултатите от тази стъпка?

Съвсем естествено редица процеси в нашата компания бяха автоматизирани и дигитализирани, като надграждането в тази посока е непрекъснато. Това са ключови процеси, които остават скрити за клиентите, но ни правят много по-ефективни и се отразяват пряко върху качеството на услугите, които предоставяме. Инвестираме в нови технологии, чрез които оптимизираме разходите си и имаме възможност да осъществяваме дистанционен контрол върху температурните режими на съоръженията в супермаркетите. Това е от съществено значение както за комфорта на клиентите и нашите колеги, които работят там, така и за правилното съхранение на продуктите от различните стокови групи.

Трансформацията на финансовата функция в контекста на дигитализацията и новите технологии също е неизбежна. С усилията на няколко екипа непрекъснато развиваме нашата единна ERP система, автоматизирахме голяма част от процесите и изградихме добре работеща финансова структура с точни и ясни правила. Дигитализирахме всички фактури, които ФАНТАСТИКО ГРУП издава, около 65% от фактурите за доставка на стоки също се получават по електронен път. Издаваме електронно стокови разписки при доставка на стоките, с което отпадна и този хартиен документ. Така над 2,5  млн. стокови разписки и фактури годишно не се принтират. Ефектът е значим – около 12,5 тона хартия на година по-малко и значително намаляване на използването на тонери и принтери.

Нещо повече – автоматизирахме редица процеси и операции, които да подобрят ефективността в компанията, с което намалихме с 4 пъти времето за отчитане на нашите касиери, а времето за контрол и проверка на картовите плащания например от 4 часа на 1 служител сега се осъществява за по-малко от 5 минути.

Разбира се, използваме новите технологии, за да оптимизираме вътрешната комуникация в компанията. Разполагаме със собствена дигитална платформа „ФОКУС“, чрез която информацията достига бързо и лесно до всеки в екипа. Тя дава достъп до обучения, важни правила за работа, възможност за дигитално заявяване на отпуск, предоставяне на финансова подкрепа чрез нашия вътрешен фонд за взаимопомощ или предоставяне на незабавна обратна връзка по конкретен въпрос. Това е мястото, където можем да се събираме по интереси, включвайки се в различни доброволчески и спортни инициативи.

Как подобни решения подкрепят развитието на компанията?

Един от най-ценните ресурси в бизнеса са дан­ните. За нас е важно всички мениджъри в компанията да имат лесен и бърз достъп до цялата информация, необходима за вземане на обосновани управленски решения. В крайна сметка това намалява риска от грешни решения, поради липса на информация, и дава възможност за навременна реакция при потенциални рискове.

Ще дам един пример. В областта на контрола и отчетността въведохме цялостен пакет от регулярни и оперативни отчети, внедрихме системи, които позволяват бърз и детайлен анализ на огромен обем от информация, и автоматизирахме голяма част от процесите, което помага да се изгради добре работеща финансова структура с ясни вътрешни процеси, като винаги сме се ръководили от изискванията за прозрачност, точност на данните и своевременна достъпност при отчетността.

Какво технологиите няма да заменят?

Технологиите няма да заменят човешките взаимоотношения, живия контакт, диалога. Във ФАНТАСТИКО ГРУП държим много на това. Комуникацията за нас е важна – както с нашите партньори и клиенти, така и помежду ни. Вниманието, посрещането, отношението, загрижеността са все по-рядко срещани. Дигиталният свят, в който живеем, ни отчуждава и сякаш свикнахме разговорите да протичат по електронен път. Ние обаче предпочитаме да не водим разговорите си през екрана, когато е възможно, разбира се.

Провеждаме всекидневни срещи с екипите от различните звена на компанията. За нас е важно и клиентите ни да получават отношение и обслужване, различно от роботизирани процеси. Нашите обекти като формат са изключително насочени към клиентите и обслужващите сектори са силно застъпени в нашата концепция. И това, което получават клиентите чрез нашия модел на работа – от влизането им в обекта до заплащането на покупките на касата, няма как да бъде заменено от дигитализиран процес.

Доколко е важна социалната отговорност на една компания?

Поставяме съпричастността в основата на корпоративната социална отговорност и се стремим да насърчаваме трайни и устойчиви промени в нашето общество. През 2023 г. поставихме началото на програмата „Фантастико до теб“, с която подкрепяме редица организации от цялата страна, които работят в сферата на образованието, културата, здравеопазването, социални предприемачи и др.
Същевременно въвличаме екипа в редица доброволчески инициативи. Клиентите също подкрепят наши инициативи, като са особено активни в последните години в рамките на дарителските кампании за каузите на УНИЦЕФ България. Така за 2023 г. приносът на компанията, екипът ни и нашите клиенти за различни каузи надхвърля 1 млн. лв., като сме достигнали до над 6200 души и 54 организации.

Какво е за вас успехът?

В работата успехът е крайният резултат от дългогодишен труд и общи усилия на цял екип. Никой не може да бъде успешен в професията си, ако няма екип, с който да споделя общи ценности и идеи. Така работим във ФАНТАСТИКО ГРУП и това е основната причина за всичките ни успехи – екипната работа, сплотеността, доверието, приятелството.

Снимка: Костадин Кръстев-КОКО

Още новини