Откритата комуникация изгражда доверие — Фантастико
Loader
100%

Антоанета Методиева пред Forbes: Откритата комуникация изгражда доверие

"За нас във "Фантастико" е важна откритата комуникация, защото тя е ключът към изграждането на доверие", споделя пред Forbes Bulgaria Антоанета Методиева, директор "Екип, обучение и развитие". Защо е важно да не спираме да учим, да търсим нови подходи в работата си и да не губим връзката с колегите си, независимо колко голям е екипът? За тези и още ключови за компанията теми можете да прочетете в интервюто, което споделяме в следващите редове. 

Какво ви вдъхнови да изберете кариера в областта на човешките ресурси и какви модели следвахте за успешно управление на професионалния ви път?

Кариерата ми се развива основно в две направления още от самото начало - това са финанси и човешки ресурси. Изборът да се профилирам в сферата на човешките ресурси не беше изцяло мой. В града, в който живея, беше създаден завод за печат и багрене на тъкани (една много интересна сфера, в която натрупах сериозен опит). Тъй като бях единственият човек в администрацията, който познаваше много добре местната общност в Елин Пелин, по естествен път поех ръководната роля в отдел „Човешки ресурси“. Имах късмет, защото първите стъпки в тази област бяха подкрепени от колеги от Италия, които имаха различен поглед по това време. Още тогава разбрах колко е важно в един екип да има хора от различни възрастови групи, с различни умения и силни страни, с различни интереси. Да бъда част от създаването на екипи, в които подкрепата и споделянето на знания са водещи, понякога е предизвикателство. Когато видя колегите си да се развиват, да израстват, да постигат успехите, за които са мечтали, това ми носи огромно удовлетворение. Точно затова обичам работата си. 

Какво е отражението на личния ви професионален опит в работата в организация с 3400 души?

Разбира се, че опитът е важен, защото носи увереност. Но, според мен, по-важно е да не спираме да учим, да търсим нови подходи, да опознаваме всяко следващо поколение и да не губим връзката с колегите си, независимо колко голям е екипът. За нас във „Фантастико“ е важна откритата комуникация, защото тя е ключът към изграждането на доверие. В стремежа си да бъдем близо до колегите и те да са наясно с всичко случващо се в компанията, създадохме многофункционално приложение, чрез което всеки в екипа чрез своя мобилен телефон научава всички актуални новини в компанията, но в същото време може да комуникира с колегите си, да проведе обучения в удобно за него време, да се включи в спортна или доброволческа инициатива. 

Какви проблеми решавате с поддържането на модела на отворена комуникация?

Чрез открита комуникация е възможно да бъде решен буквално всеки проблем. Търсим активно обратна връзка от колегите по всички важни за тях въпроси. Всяка година външна независима агенция провежда проучване за удовлетвореността в нашия екип. Анализираме задълбочено данните, променяме се, съобразно очакванията на колегите и резултатите са видими. С всяка изминала година процентът на участниците в проучването расте,  увеличава се и ангажираността.

Много често истинските промени, които носят подобрения в работните процеси, идват именно от колегите, които са пряко ангажирани с определена дейност. Насърчаваме всички в екипа да споделят идеите си и разглеждаме всяко предложение задълбочено. Мисля, че точно това е една от причините за успеха на търговска верига „Фантастико“ вече близо 33 години. Екипите в супермаркетите са най-близо до клиентите, познават най-добре очакванията им, интереса към определени стокови групи и през годините именно колегите са били в основата на развитието на компанията. Благодарение на усилията на целия екип „Фантастико груп“ три пъти е носител на отличието Компания на годината в категория „Търговия“ на Forbes Business Awards. Това за нас е огромно признание и още едно доказателство, че силно конкурентни на българския пазар.

Каква роля имат личните качества в изграждането на добрата работна среда? 

Усмивката, доброто отношение, уважението, емпатията и толерантността са много важни за създаване на добра и спокойна работна среда.

Как насърчавате взаимната помощ и сътрудничество в екипа, за да създадете подкрепяща и продуктивна работна среда?

Насърчаваме колегите да развиват своите умения и да споделят опит помежду си. Създадохме Обучителен център, в който 11 опитни експерти, обучават новоназначените колеги за различните позиции в супермаркетите на веригата и работят с колегите, на които им предстои кариерно израстване в рамките на компанията. Само за миналата година са проведени над 20 000 часа обучения. Повече от 130 души на мениджърски позиции в търговските обекти на „Фантастико груп“ се обучаваха в специалната ни „Лидерска академия“.   

В чисто човешки план, подкрепата помежду ни е много силно изявена. По идея на колеги беше създаден доброволен фонд за здравна взаимопомощ – „Подкрепи колега“. Всеки месец колегите даряват определена сума по своя преценка, а компанията удвоява средствата. До този е предоставена финансова помощ за лечение на 10 души – наши колеги и близки на наши колеги.

За да насърчим още повече сътрудничеството между хората в компанията, стартирахме редица дейности, които обединяват колеги от различни звена с общи интереси. Предоставихме възможност за курсове по танци, йога, пейнтбол, картинг, да спортуват и да се забавляват, като основната ни цел е работата във „Фантастико“ да им носи удовлетворение.

Какви стратегии прилагате за насърчаване на разнообразието в екипа и как това допринася за успеха на организацията?

Във „Фантастико груп“ работят хора от над 20 държави (Сърбия, Северна Македония, Украйна, Русия, Узбекистан, Киргизстан, Непал, Италия и др.), както и от различни възрастови групи – от ученици до пенсионери, хора с различни интереси и възгледи за света. Имаме над 80 колеги, които работят в компанията повече от 20 години. Това са хора, от които са се учили и продължават да учат поколения. Безкрайно много ценим техния опит. Едно от най-емоционалните събития в края на миналата година беше церемонията по връчването на призове за изключителен принос към развитието на компанията именно на тези хора.

Същевременно за нас е важно да даваме възможност за кариерен старт на млади хора в нашия динамичен. Щастлива съм, че програмите ни за ученици и студенти – „Фантастично лято“, „Фантастичен семестър“ и „Екип бъдеще“ се радват на голям интерес.

Опитваме се да ангажираме всички колеги така, че да им е приятно и да се чувстват добре в компанията. Едни от най-чаканите събития са пролетният бал, коледното парти, тематичните тиймбилдинги. За децата на нашите колеги организираме специален празник на 1 юни. Спортуващите участват в маратони, походи в планината, а отборът ни по футбол ни радва с редица успехи. За колегите с музикален талант организираме „Вечер на талантите“ на сцената на JoyStation. Не на последно място е и новата ни инициатива „Посланици на бранда“, в която наши служители участват в различни инициативи, свързани с откриване на таланти и повишаване мотивацията на колегите, с които работят.

Как се справяте с текучеството и какви мерки предприемате за задържане на таланти?

От опит знам, че основната причина един професионалист да остане в компанията, която е избрал, е да се чувства оценен и необходим. Стараем се екипите ни да са хармонични и комплексни. С всеки новоназначен колега сме в контакт, за да проследим дали въвеждащото обучение е с подходящото темпо, да сме сигурни дали се чувства добре в съответния екип. В същото време, подкрепяме колегите с повече опит в компанията да надграждат знанията си и да разгърнат пълния си потенциал чрез израстване в рамките на екипа.

Какви са основните каузи, които ви вдъхновяват и как ги интегрирате в корпоративната култура?

Щастлива съм, че работя в компания, която подкрепя различни социални каузи. През миналата година беше създадена програмата „Фантастико до теб“, която финансира проекти в шест области: образование и култура, здравеопазване, подкрепа на уязвими групи, социално предприемачество, спорт и околна среда. Тази година в конкурса на програмата участваха 302 проекта от цялата страна. За последните 6 години приносът на компанията и клиентите ѝ е за над 4 800 000 лв., като тази подкрепа е достигнала до над 27 000 души. Социалните ни кампании са силно подкрепяни от нашите клиенти и това мотивира не само мен лично, а и хората в нашия екип. Вдъхновяващо е, че можем да сме полезни отвъд нашата основна търговска дейност.

 

Стрелка наляво
Стрелка надясно

Още новини