Подаряваме надежда и вяра, че нещо добро ще се случи — Фантастико
Loader
100%

Подаряваме надежда и вяра, че нещо добро ще се случи

Съпричастността и подкрепата – тези чисто човешки семейни ценности са част от корпоративната култура на "Фантастико" вече 33 години. Това споделя Владимир Николов, оперативен президент на компанията, в специалното издание на списание BGlobal „Ние сме България“. „Нашата сфера на дейност добавя стойност в живота на хората всеки ден, но ние винаги сме търсили възможности да подкрепяме различни каузи, личности, организации“, споделя той. Съмишленици и истински двигател за реализирането на големите социални и благотворителни проекти на компанията са хората в нея. За смисъла да се полагат усилия за стойностни инициативи, да се благодари на менторите по пътя, както и за най-вълнуващите партньорства можете да прочетете в следващите редове от интервюто пред BGlobal.

Господин Николов, спомняте ли си първата социално отговорна инициатива на „Фантастико“, в която участвахте. Какво си помислихте тогава?

Моите родители създават „Фантастико“ преди 33 години – началото е поставено с един малък квартален магазин, който работи и в момента. Още от тогава, независимо колко се увеличаваше екипът, отговорността към хората винаги е била водеща. Спомням си първите социално отговорни инициативи, защото те бяха с особен емоционален заряд, бяха в помощ на колеги и техни близки, които имаха сериозни здравословни проблеми. В момент на такива изпитания никой не може да бъде безучастен, особено когато е засегнат колега. Може за някого да звучи клиширано да се каже, че във „Фантастико“ сме като едно семейство, но всъщност е точно така. Тази съпричастност, подкрепата в трудни ситуации, които са характерни за всяко семейство, всъщност се пренасяха и в работата ни през годините. Тези нормални чисто човешки ценности и до днес са част от корпоративната култура на компанията. Вече сме над 3 500 колеги и взаимната подкрепа при здравословни проблеми се осъществява чрез нашия доброволен фонд „Подкрепи колега“, в който колегите сами решават дали и каква сума да даряват, а компанията удвоява всеки месец събраната от екипа сума. Така че на въпроса Ви какво съм си мислил тогава е трудно да отговоря. По-скоро мога да споделя как съм се чувствал, защото това не се е променило. Всеки път, когато обединяваме енергия и усилия, за да подкрепим някого в нужда, знам, че подаряваме надежда и вяра, че нещо добро ще се случи.  

Какво си мислите сега, когато социалните инвестиции, направени от компанията, служителите и клиентите надхвърлят 1 млн. лева през 2023 г. Какво Ви движи, защо го правите?

Нашата сфера на дейност добавя стойност в живота на хората всеки ден, но ние винаги сме търсили възможности да подкрепяме различни каузи, личности, организации не само в населените места, където ще видите наши супермаркети. С всяка година социалните ни инвестиции се увеличават, но според мен много повече организации заслужават подкрепа и внимание. Това са хора, които са готови да работят неуморно и безотказно, но да постигат промените, от които толкова имаме нужда. Те заслужават нашата пълна подкрепа и признание. Истински двигател са моите съмишленици в компанията, моите колеги, с които водим разгорещени дискусии, но винаги стигаме до обща цел за подкрепа, която „пали“ всички нас.

Вярвам, че една добра дума като „благодаря“, една усмивка или едно истинско „Как си?“ има силата да променя нагласите на хората. А какво следва, когато чрез нашата платформа – търговските обекти „Фантастико“ - достигнем до над 100 000 клиенти всеки ден и ги превърнем в съмишленици на дадена кауза? Вярвам, че добротата обединява и е израз на съпричастност в нашето общество, което днес, за съжаление, е разединено и в голяма степен лесно манипулируемо.

Когато правим равносметка за общия ни принос, търсим измерими показатели за промяна. Щастливи сме, че точно това виждаме от всеотдайната работа на нашите устойчиви партньори, сред които са фондация „Нана Гладуиш – Една от 8“, УНИЦЕФ България, чиято кауза е силно разпозната от нашите клиенти, Нов български университет с уникалния по рода си Международен майсторски клас на Райна Кабаиванска и много други. Тази година започнахме стратегическо партньорство с Българската хранителна банка, което вярвам ще се развива, така че повече продукти да достигат до хора, за които е предизвикателство осигуряването на пълноценно хранене. Искрено сме признателни на всички наши клиенти, че отделят допълнително от своя бюджет, за да подкрепят каузи, в които вярваме чрез дарения на нашите каси. Признателни сме и на всички организации, които участват в конкурса на програмата „Фантастико до теб“, тази година получихме над 300 проекта от цялата страна. Енергията да се работи задълбочено по различни теми, развити в тези проекти, впечатли целия ни екип.

Коя е каузата, с която лично Вие сте най-силно ангажиран? Кой е проектът от всички финансирани досега, който е най-близо до сърцето Ви?

Много са, но ако трябва да избера само една кауза, която ме е докоснала още преди повече от 15 години и продължава и в наши дни да ме вълнува, това е делото на г-жа Райна Кабаиванска - истински съвременен вдъхновител и будител.

Кое Ви носи най-голямо удовлетворение? Каква е ролята на багодарността като стимул за добри дела? Вие на кого сте истински благодарен?

Освен да казваме често „Обичам те“ на най-близките ни хора, трябва да благодарим и да сме истински признателни на хората, които са наши учители и ментори. На първо място благодаря на моето семейство и приятели. Благодаря на моите над 3 500 колеги, които със своя всекидневен труд отстояват водещата позиция на ФАНТАСТИКО ГРУП в един от най-конкурентните сектори в икономиката, но и на лоялността и съпричастността на нашите клиенти от вече над 33 г.

„Фантастико до теб“ е една от най-големите корпоративни програми за социални инвестиции в България. Как измервате ефекта? Какво искате да се случи и промени след вашите благородни дела?

Ние сме в непрекъснат контакт с нашите партньори и се стремим да споделяме резултатите от тяхната работа във всички наши комуникационни канали, включително чрез видеосъдържание. Намирам това за важно, тъй като представяйки постиженията на един, можеш да заразиш друг да направи добро. Същевременно обратната връзка и прозрачността изграждат доверие, особено, когато и клиентите ни са подкрепили определена организация. Проследяваме резултатите и в годишни доклади, които изготвяме с помощта на PwC България и публикуваме на сайта на програмата. Надяваме още повече хора и бизнес  организации да намерят начини, чрез които да помагат.

Моля, разкажете повече за програмата „Моите будители“. Кой е най-големият будител за Вас и защо?

От пенсионера, който заделя по 1 лв. на нашите каси, за да подпомогне съвместна наша инициатива с УНИЦЕФ, майките на деца с увреждания, които търсят реализация и самостоятелност със своя ръчен труд чрез „Оле Мале“, до световната българска оперна звезда Райна Кабаиванска, която не щади средства, време, усилия да открива, обучава и развива своите ученици, за да бъдат успешно реализирани на голяма сцена… всеки може да бъде голям будител! Създадохме „Моите будители“, за да показваме добрите примери, таланта, интелекта, огромния потенциал на българите. Затова всяка година представяме в ексклузивни изложби личности с изключителни постижения и едновременно с това подкрепяме финансово проекти в сферата на образованието и културата.

Как успявате да включите служителите в социалните програми? Ангажираността им със социални каузи и добротворчеството допринасят ли за успеха на „Фантастико“? Как ценностите на екипа влияят на успеха на бизнеса?

Съпричастността винаги е била част от нашата корпоративна култура, още от времето, когато нямахме големи кампании и програми. Сега е много по-лесно, защото имаме невероятни комуникационни възможности. Чрез нашата вътрешна дигитална платформа за комуникация създаваме различни събития, като всеки може да избере дали и в каква доброволческа инициатива да се включи. Радвам се, че идеите идват именно от екипа. Така развихме нашия благотворителен боулинг турнир „Подай ръка“, с който помагаме на организации, работещи с деца с различни възможности, всяка година сме част от инициативата „Да изчистим България заедно“ на bTV Media Group, колегите са много активни с участия в благотворителни спортни събития и аз се гордея много с всеки доброволец в компанията.

„Фантастико“ не въвежда засега каси на самообслужване. Какво е значението за вас и за компанията на непрекъснатия личен контакт с клиентите?

Поетапно и с голямо внимание започваме да интегрираме каси на самообслужване, защото част от нашите клиенти търсят този вид технология. За нас обаче основен фокус ще продължи да бъде цялостното клиентско изживяване, включващо личния контакт на всички сектори в супермаркетите ни и специалното отношение на касите, където ще продължим да помагаме на клиентите с поставянето на продуктите в торбичките за пазаруване. Убедени сме, че човешкият личен контакт е незаменим.

Заразително ли е добротворчеството? Каква е ролята на добрия пример?

Определено е заразително! Виждам го непрекъснато. Многократно различни кризи или дарителски кампании са обединявали българите и точно затова добрият пример трябва да се показва. В противен случай ще виждаме само негативизъм, а той е не по-малко заразен. Нека даваме път на стойностното и градивното.

Фотограф: Костадин Кръстев-Коко

Още новини