Инвестиции в дигитализация на процеси и постепенно премахване на хартиените документи, развитие на търговската мрежа с фокус София и постепенна експанзия в други градове. Това са част от приоритетите на ФАНТАСТИКО ГРУП, за които говори изпълнителният директор Светослав Гаврилов пред списание PROGRESSIVE. „Нашата философия е, че за да успяваме, не трябва да спираме да бъдем по-добри“, казва той и подчертава, че определящо значение за успеха на компанията е развитието на екипа. Цялото интервю можете да прочетете в следващите редове.
Г-н Гаврилов, търговска верига ФАНТАСТИКО е най-добре развиващият се локален ритейлър у нас. На какво се дължи успехът на компанията?
Благодаря за оценката за нашето представяне! За 32 години от създаването на първия магазин ФАНТАСТИКО до днес, компанията е преминала през всякакви периоди, през трудностите на прехода, претърпяла е много промени и успя да се утвърди като един от водещите ритейлъри. Ценностите, на които дължи успеха си ФАНТАСТИКО, остават непроменени – отговорност и коректност към екипа, клиентите и партньорите. Компанията продължава да е семейна и да се стреми да се развива, за да подобрява услугата си.
Трансформациите, които ФАНТАСТИКО претърпява през годините, са много и са били с цел да бъдем адекватни на пазарната ситуация и очакванията на потребителите, без което не само успеха, но и оцеляването на една компания е невъзможно. Именно гъвкавостта и бързината на вземане на решения са едни от предимствата ни. Развиваме нашия бизнес модел непрекъснато в съответствие с новите реалности на пазара. Така устояхме на огромната конкуренция в нашия сектор в лицето на някои от най-силните международни компании.
Нашата философия е, че за да успяваме, не трябва да спираме да бъдем по-добри. Затова и всеки нов супермаркет е с подобрени параметри – и като техника и оборудване, и като визия, и като клиентско изживяване.
Какви са проектите, върху които работите в момента и каква е стойността на инвестициите за тяхното реализиране?
Както винаги, във ФАНТАСТИКО работим по много проекти. Най-видимите за потребителите са новите обекти и обновлението на съществуващите супермаркети, но преди да се стигне до този етап има много работа, която не се вижда. Това е намирането на нови терени, проучване и придобиване, след това проектиране и изграждане.
Новата ни логистична база за стоки, изискващи температурно съхранение, която се изгражда в момента до съществуващата база в град Елин Пелин, ще бъде открита до средата на 2024 г. С малко забавяне заради инфраструктурни въпроси, в края на тази година ще започне строителството на супермаркет в кв. „Левски“. Готови са проектите и планираме старт на строителството през 2024 г. на супермаркет в кв. „Орландовци“ и малък ритейл парк до обекта ни в град Банкя, който ще допълни предлаганата от нас услуга. Инвестицията в тези четири обекта е за над 80 млн. лева. Работи се по проектите за обекти в кв. „Горубляне“ и в град Благоевград. Продължават инвестициите в изграждане на фатоволтаични инсталации (до момента сме изградили такива в 12 от нашите обекти) и предстои пускането на най-голямата ни инсталация за собствена зелена енергия в новата логистична база. Изграждането на фотоволтаични инсталации са заложени като стандарт при проектиране на новите ни обекти.
Усилено работим и по дигитализацията на процесите във всички звена на компанията – офис, супермаркети, логистика. В ход е процес на премахване на хартиените документи, в обектите ни вече не се отпечатват хартиени стокови разписки, работим за преминаване към изцяло електронни фактури. Инвестициите в ERP системата на компанията, както и за автоматизация на процеса на контрол за правилна работа на системите в обектите са постоянни.
Какви са вашите наблюдения относно това как се промени пазарът на бързооборотни стоки през последните години ?
Последните години са доста динамични, не само за ритейла, но и за цялото човечество. Преминахме през пандемия, без аналог в съвременната история, живеем в условия на война в Европа, имаме инфлация, невиждана от години, технологиите продължават да се развиват шеметно. Всичко това дава отражение на икономиката, променя живота ни и няма как ритейлът да не се променя също. Тази динамика на пазара изисква и от нас да сме бързи, адекватни и гъвкави, неща които са заложени във философията на ФАНТАСТИКО от създаването й. Всъщност, нямахме и момент рутинна работа през последните години.
Затова не можем да говорим за някаква тенденция в потреблението, то следваше събитията в света. Например по време на пандемията потреблението се насочи към основни и санитарно-хигиенни стоки, предпочитаха се предварително опаковани продукти, пазаруваше се по-рядко и по-големи количества, постепенно това отшумя. Ръстът на инфлацията естествено вдигна дела на продажбите през промоция. Отделни категории преживяват периоди на възходи в следствие на нови тенденции в храненето, а понякога и в резултат на успешен маркетинг. Категориите, към които има засилен интерес при нас са ядковите млека, протеиновите продукти и готовите храни.
При липсата на трайни тенденции и променящо се потребление е много важно да сме наясно с нагласата на потребителите и случващото се на пазари, които са по-развити и определят следващите трендове. Затова търговският ни екип следи не само българския пазар (модерна, традиционна и специализирана търговия), но и посещава най-добрите изложения за различни стокови групи в други страни.
Потребителите станаха ли по-взискателни?
Определено потребителите стават все по-информирани и взискателни. Все повече хора се интересуват от качеството на храната. Хората пътуват в други страни, разширяват кръгозора си и очакват да получават услуга на високо ниво.
Нашето желание е да предложим комплексна услуга и затова в големите ни обекти, освен супермаркет ФАНТАСТИКО с богат асортимент на стоки, потребителят може да намери и микс от специализирани магазини (оптика, аптека, магазин за домашни любимци) и обекти, предлагащи допълнителни услуги – застраховки, плащане на битови сметки, куриерски услуги и др. За да предложим по-конкурентна услуга и да осигурим по-добро цялостно клиентско изживяване, инвестираме във визията на нашите обекти. Щастливи сме, че тези усилия са оценени, както в конкурса на PROGRESSIVE, така и от много други конкурси, сред които „Сграда на годината“, а две поредни години наши обекти влизат в доклад за най-добрите обекти в Европа на European Supermarket Magazine.
Разбира се, мнението на потребителите е най-важната оценка за работата ни и затова всяко клиентско мнение стига до абсолютно целия мениджмънт на компанията, включително и до собствениците й - семейство Николови. Стараем се на всеки клиент да отговорим максимално бързо и задълбочено.
ФАНТАСТИКО е търговска верига, която предлага изключително голямо разнообразие от продукти почти във всички категории. Как успявате да управлявате толкова много продуктови единици?
Такава е нашата визия за търговията – да предложим максимален избор на клиентите от качествени стоки на производители, както от България така и от международни производители. Да се направи правилният микс, така че да се покрие цялото разнообразие от продукти, ценови класове и разфасовки е много трудно, но това е нашата работа. Например в големите ни обекти предлагаме 102 артикула кисело мляко на 42 търговски марки и непрекъснато получаваме предложения от още производители. Това е един от най-трудните аспекти в работа на търговския екип – да бъдеш едновременно добър партньор и да даваш възможност на нови производители да достигнат до клиентите.
Какви са бъдещите планове за развитие на търговска верига ФАНТАСТИКО?
Продължаваме да следваме модела ни за развитие - постепенна експанзия, с инвестиция на собствени средства, с фокус София и постепенно излизане в други градове. Продължаваме да правим инвестиции в модернизация на съществуващите обекти, така че да отговарят на високите очаквания на клиентите към ФАНТАСТИКО.
От определящо значение за успеха на компанията е развитието на екипа, неговото обучение и сплотяване, защото само с професионалисти на всички нива можем да постигнем услугата на ФАНТАСТИКО, такава каквато си я представяме.